برای کاهش وزن فقط ورزش نکنید

پیرامون آشپزی و تغذیه سالم مقاله ای برای شما انتخاب کرده ایم با عنوان “برای کاهش وزن فقط ورزش نکنید” که پیشتر بدان میپردازیم.


تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ورزش کردن به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن افراد شود و برای کاهش وزن باید در کنار ورزش رژیم غذایی مناسبی در پیش گرفته شود.

فرآوری: مریم مرادیان _ بخش تغذیه و آشپزی تبیان

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که برای کاهش وزن ورزش به تنهایی جوابگو نیست. البته برای همه‌ی ما روشن است که ورزش کردن مزایای زیادی دارد:
. تحقیقات نشان می‌دهد که آن دسته از افرادی که ورزش را ترک نمی‌کنند و در انجام آن ممارست می‌کنند، خطر مبتلا شدن به بیماری‌های قلبی و دیابت و سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.
. علاوه بر این ورزش باعث بهتر شدن خلق و خو و سلامت روان افراد می‌شود.
. پژوهشی دیگر نشان می‌دهد افرادی که ورزش می‌کنند امید به زندگی‌شان نسبت به سایرین بیشتر است. اما مطالعات اخیر نشان داده است که ورزش به تنهایی – بدون یک رژیم غذایی سالم – برای کمک به کاهش وزن یا حفظ وزن افراد کافی نیست.

زمانی که نوبت به تشخیص علت چاقی می‌رسد ”چیزی که واقعاً نیاز است مورد توجه قرار گیرد این است که افراد چه چیزی می‌خورند.” در مطالعات جدید محققان دریافتند فقط ورزش کردن، نقشی در چگونگی کنترل وزن افراد ندارد.
در حقیقت برخی از افرادی که در طول دوره دو ساله مطالعه فقط ورزش می‌کردند وزن بیشتری اضافه کرده بودند. در حالی که در همین حین افرادی که کمتر ورزش می‌کردند اما رژیم غذایی هم داشتند، وزن بیشتری در طول دوره مطالعه از دست داده بودند. این یافته‌ها نشان می‌دهد که فعالیت بدنی به تنهایی برای پیشگیری از اضافه وزن کفایت نمی‌کند.

یک مطالعه‌ی جدید روی بیش از ۱۹۰۰ نفر در آمریکا، غنا، آفریقای جنوبی، جامائیکا و سیشل (جزیره‌ای در اقیانوس هند) انجام شد. در ابتدای این مطالعه از تمام شرکت کنندگان خواسته شد که به مدت یک هفته دستگاه ردیاب و کنترل ضربان قلب به خودشان وصل کنند تا مدت زمانی که به ورزش می‌پردازند مشخص شود. محققان از این اطلاعات برای راهنمای دستورالعمل‌های فعالیت‌های فیزیکی شرکت کنندگان استفاده کردند که پیشنهاد می‌دهد افراد به طور متوسط حداقل هفته‌ای دو و نیم ساعت در هفته ورزش کنند.
همچنین قد، وزن و چربی هر کدام از شرکت کنندگان را سه بار اندازه‌گیری نمودند: در آغاز این مطالعه، یک سال بعد و دو سال بعد.
هنگامی که مطالعه آغاز شد، شرکت کنندگان از غنا به صورت متوسط، حداقل وزن را داشتند و کسانی که از ایالات متحده بودند، بیشترین وزن را. متوسط وزن هر دو مردان و زنان در غنا ۱۳۹ پوند بود. (۶۳ کیلوگرم)، در حالی که وزن متوسط مردان آمریکایی ۲۰۶ پوند بود. (۹۳ کیلوگرم) و از زنان آمریکایی، ۲۰۲ پوند بود. (۹۲ کیلوگرم).

کاملاً مشخص نیست که چرا ورزش به تنهایی به کاهش وزن افراد کمک نمی‌کند یا ممکن است گاهی باعث اضافه وزن هم بشود. یک توضیح احتمالی این است که ورزش اشتها را زیاد می‌کند و خیلی ساده باعث می‌شود که افراد بیشتر غذا بخورند. ولی نتایج این مطالعه قطعاً به این منظور نیست که افراد ورزش کردن را کنار بگذارند. بلکه برای کاهش وزن در کنار ورزش نیاز به یک رژیم غذایی کم کالری هم دارید

در پایان دوره مطالعه دو ساله محققان دریافتند که افرادی که فقط دستورالعمل‌های آغاز مطالعه را برای داشتن تمرینات ورزشی انجام داده بودند نسبت به افرادی که راهنمایی نشده بودند، وزن بیشتری اضافه کردند.
الگوی ورزش چه در کسانی که وزن کم کرده بودند و چه کسانی که وزن اضافه کرده بودند فقط در مطالعه‌ای که در آمریکا انجام شده بود صحت نداشت – محققان مشاهده کردند که همین الگو در ۵ کشور دیگر هم وجود دارد. به همین دلیل می‌توان نتیجه گرفت که این الگو در سایر جمعیت‌ها هم صحت داشته باشد.
کاملاً مشخص نیست که چرا ورزش به تنهایی به کاهش وزن افراد کمک نمی‌کند یا ممکن است گاهی باعث اضافه وزن هم بشود. یک توضیح احتمالی این است که ورزش اشتها را زیاد می‌کند و خیلی ساده باعث می‌شود که افراد بیشتر غذا بخورند. ولی نتایج این مطالعه قطعاً به این منظور نیست که افراد ورزش کردن را کنار بگذارند. بلکه برای کاهش وزن در کنار ورزش نیاز به یک رژیم غذایی کم کالری هم دارید.

در تحقیق گروهی دیگر از محققان انگلیسی نشان داده شد که نداشتن رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش کردن می‌تواند اثر مفید تحرک بدنی را خنثی کند.
به گفته این محققان، این مسئله حداقل درباره زنان به طور کلی صادق است چرا که نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد که زنانی که در هفته سه روز را به ورزش می‌پردازند اما رژیم غذایی آن‌ها همچنان به شکل قبل است موفق به کاستن از وزن خود نمی‌شوند.
محققان در این بررسی، تعدادی از زنان را به دو گروه تقسیم کردند؛ گروه اول شامل ۳۴ زن ۱۸ تا ۳۲ ساله بود که از آن‌ها خواسته شد به مدت ۴ هفته و هر هفته ۳ روز ورزش کنند و گروه دوم شامل ۳۶ زن در رده سنی مشابه بودند که از آن‌ها خواسته شد به مدت ۸ هفته و هر هفته سه روز ورزش کنند.
نکته قابل توجه در این بین عدم کاهش وزن در میان زنان هر دو گروه بود البته ورزش موجب افزایش حجم عضلانی در برخی از این زنان شده بود.
نتایج این بررسی نیز نشان داد که ورزش کردن به تنهایی نمی‌تواند موجب کاهش وزن افراد شود و برای کاهش وزن باید در کنار ورزش رژیم غذایی مناسبی در پیش گرفته شود.
پس این بار که تصمیم گرفتید چند کیلویی از وزنتان را کاهش دهید در کنار فعالیت بدنی حواستون به مقدار و نوع غذایی که می‌خورید هم باشد.


 منابع:
سیمرغ
تسنیم

امیدواریم از خواندن مقاله “برای کاهش وزن فقط ورزش نکنید” استفاده لازم را برده باشید.

دسته‌بندی‌ها: آشپزی و تغذیه

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.