حاشیه‌هایی که جای متن را می‌گیرند

پیرامون مطالب هنری مقاله ای برای شما انتخاب کرده ایم با عنوان “حاشیه‌هایی که جای متن را می‌گیرند” که پیشتر بدان میپردازیم.



ترانه صادقیان عقیده دارد باید نگاه تازه‌ای به نقاشی ایرانی داشته باشیم.

نمایشگاه نقاشی ترانه صادقیان با عنوان “حاشیه” این روزها در گالری ویستا برپاست. در این نمایشگاه ۱۶ اثر که با تکنیک‌های رنگ و روغن، اکریلیک، کلاژ و ترکیب مواد روی بوم خلق شده‌اند به نمایش گذاشته شده است. صادقیان درباره این نمایشگاه گفت: آثاری که در این مجموعه به نمایش درآمده است از سال ۹۱ به تدریج شکل گرفته و با توجه به ارتباط مفهومی که میان آنها وجود دارد از میان سایر آثار من انتخاب شدند تا در این نمایشگاه قرار بگیرند. موضوع “حاشیه” به شکل‌های مختلف در آثار قبلی من هم وجود داشت و به همین دلیل ۳ اثر از دوره‌های قبلی کار خود را هم در این نمایشگاه قرار دادم تا مخاطب ارتباط میان آثار و روند کاری من را بهتر مشاهده کند.

صادقیان ادامه داد: موضوع اصلی آثارم ارتباط میان حاشیه و متن است. این دو گاهی همدیگر را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و یا همدیگر را حذف می‌کنند. در زندگی واقعی هم به همین شکل است و من همیشه به این فکر می‌کردم که حواشی چه تاثیری در کار یا زندگی آدم‌ها می‌گذارند.

او با اشاره به فیگوراتیو بودن آثارش افزود: من سال‌ها در زمینه نقاشی ایرانی کار می‌کردم و در نقاشی ایرانی حاشیه اهمیت زیادی دارد و حتی گاه به متن تبدیل می‌شود. شاید تاثیرات آن دوره کاری است که در آثار جدید من دیده می‌شود. حتی بعضی از آثار این نمایشگاه از لحاظ فرم با نقاشی ایرانی ارتباط دارند. تا حدی تاثیرات نقاشی ایرانی در آثار جدید من هم وجود دارد. فرم حاشیه که یکی از المان‌های نقاشی ایرانی است به همراه نقوش، فرم‌ها یا ساده‌سازی‌ها، نشانه‌هایی از نقاشی ایرانی هستند که در آثارم قابل تشخیص است.

صادقیان ادامه داد: قرار گرفتن درحاشیه حتی در مورد خود اساتید قدیمی نقاشی ایرانی هم وجود دارد. آنها که زمانی در حاشیه به سر می‌بردند و چندان مورد توجه قرار نمی‌گرفتند بعدها آنقدر ارزش پیدا کردند که چندین سبک در نقاشی ایرانی به وجود آمد و خودش به متن هنر تبدیل شد.

نمایشگاه نقاشی ترانه صادقیان

این هنرمند نقاش افزود: در دوره تحصیل به شیوه غربی کار می‌کردم اما پس از مدتی احساس کردم چیزی در نقاشی من کم است. بنابراین در نقاشی ایرانی جستجو کردم تا بدانم چه عناصر و موضوعاتی در آن وجود دارد که ماندگار شده است. اگر ما کلا به سبک غربی کار کنیم هویتی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم هنرمند ایرانی هستیم. توجه به تاریخ تصویری ما مهم است و من پس از مطالعاتی که داشتم به این واقعیت رسیدم و با کنجکاوی و لذت این کار را انجام دادم.

صادقیان ادامه داد: کاری که من در نقاشی ایرانی انجام دادم کهنه نبود بلکه در مولفه‌های هنر معاصر جا می‌گرفت. نمایشگاه من با عنوان “پرده‌های لیلی و مجنون” شامل تعدادی پرده و رومیزی بود و این یکی از خصلت‌های نقاشی ایرانی است که برای اینکه از بین نرود به وسایل زندگی روزمره راه پیدا کرد. در واقع نگاه تازه‌ای به نقاشی ایرانی داشتم، نه یک نگاه موزه‌ای و فکر می‌کنم امروزه نگاه ما به نقاشی ایرانی غیر از این نمی‌تواند باشد.

نمایشگاه نقاشی ترانه صادقیان

او درباه آشنایی خود با نقاشی ایرانی گفت: در هنرستان استادان مینیاتور داشتم اما آنها نتوانستند نقاشی ایرانی را به ما معرفی کنند و از آن زده شدیم. ولی بعدا در این زمینه جستجو کردم و دیدم شیوه نگرشی که در نقاشی ایرانی وجود داشته مایه کار هنرمندان مدرنیزم شده است. در واقع عناصری در آن وجود دارد که به کار زبان امروز می‌آید.

گفتنی است نمایشگاه “حاشیه” تا ۲۰ آذرماه در گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ ادامه دارد.


منبع: هنر آنلاین

امیدواریم از خواندن مقاله “حاشیه‌هایی که جای متن را می‌گیرند” استفاده لازم را برده باشید.

دسته‌بندی‌ها: هنر

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.