در سنین سالمندی حواستان به این مواد مغذی باشد

پیرامون آشپزی و تغذیه سالم مقاله ای برای شما انتخاب کرده ایم با عنوان “در سنین سالمندی حواستان به این مواد مغذی باشد” که پیشتر بدان میپردازیم.


بعد از ۷۰ سالگی نیاز بدن به ویتامین D دو برابر جوانی است

با توجه به اینکه توان هضم و جذب مواد غذایی در بدن نسبت به جوانی به مراتب کمتر است، از این رو افراد مسن، به شدت در معرض کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح از جمله ویتامین D، B12 و کلسیم هستند که نیاز به مصرف مکمل را ضروری می‌کند.

* ویتامین B12

از ۵۰ سالگی به بعد، به دلیل اینکه ترشح اسید معده و فاکتور داخلی کاهش می‌یابد، کمبود B12 عارض می‌شود بنابراین توصیه شده سالمندان به جای صرفاً استفاده از منابع غذایی یا مکمل غذایی، حتماً ماهیانه یک مکمل تزریقی B12 دریافت کنند.

* ویتامین D

به دلیل عدم توانایی و تحرک سالمندان و تغییرات پوستی ایجادشده در این سن جذب ویتامین D از نور آفتاب کمتر می‌شود بنابراین برای حفظ و سلامت استخوان‌ها نیاز به دریافت این ویتامین حیاتی است.

با توجه به اینکه توان هضم و جذب مواد غذایی در بدن نسبت به جوانی به مراتب کمتر است، از این رو افراد مسن، به شدت در معرض کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح از جمله ویتامین D، B12 و کلسیم هستند که نیاز به مصرف مکمل را ضروری می‌کند

در افراد بالغ دریافت ۴۰۰ واحد ویتامین D کفایت می‌کند اما در سالمندان این مقدار به ۶۰۰ تا ۸۰۰ واحد می‌رسد. البته در برخی منابع ذکر شده در سنین ۵۰ تا ۷۰ سالگی نیاز بدن به این ویتامین حدود ۶۰۰ واحد و سن بالای ۷۰ سال، ۸۰۰ واحد است. در واقع بعد از هفتاد سالگی نیاز بدن به ویتامین D دو برابر جوانی می‌شود.

* کلسیم

یکی از بیماری‌های شایع در سالمندی بروز پوکی استخوان و آرتروز است، بنابراین باید به دریافت کلسیم توجه خاصی شود. یک فرد بالغ روزانه به هزار میلی‌گرم کلسیم نیاز دارد که با مصرف ۴ واحد شیر و لبنیات این نیاز به راحتی تأمین می‌شود. ولی نیاز به کلسیم در سالمندان به ۱۲۰۰ میلی‌گرم افزایش پیدا می‌کند که می‌توان با مصرف ۵ واحد از شیر، ماست یا پنیر میزان نیاز بدن را برآورده کرد. در صورت نیاز به برنامه رژیم غذایی برای سالمندانی که اضافه وزن دارند، ضروری است که تحت نظر متخصص تغذیه ارائه شود تا در کنار رژیم کاهش وزن، استفاده از مکمل‌های مناسب هم تجویز شود تا روند پوکی استخوان و آرتروز تشدید نشود.

* پروتئین

نیاز سالمندان به پروتئین به ازای هر یک کیلوگرم از وزن بدن،۰/۵ گرم است. پروتئین حیوانی مورد نیاز باید از ماهی‌ها، گوشت پرندگان، لبنیات کم چرب، تخم مرغ، نخود و لوبیا، سویا و آجیل تأمین شود.


منبع: سلامانه – دکتر پیام فرح‌بخش، پزشک و متخصص تغذیه و رژیم درمانی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران

امیدواریم از خواندن مقاله “در سنین سالمندی حواستان به این مواد مغذی باشد” استفاده لازم را برده باشید.

دسته‌بندی‌ها: آشپزی و تغذیه

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.