۱۰ دلیل حیرت آور برای مصرف گوجه فرنگی!

در باب آشپزی و تغذیه سالم مقاله ای برای شما انتخاب کرده ایم با عنوان “۱۰ دلیل حیرت آور برای مصرف گوجه فرنگی!” که پیشتر بدان میپردازیم.

گوجه فرنگی از نمونه سبزیجات پرخاصیت است که با اینکه به روش پخته زیاد مورد بهره برداری قرار می گیرد با این وجود مصرف آن به روش خام نیز مفید است.

بخش تغذیه و آشپزی ایران مقاله

گوجه فرنگی پر از ویتامین های آ و ث، اسیدفولیک، بتاکاروتن و مقدار کمی ویتامین های گروه ب است. گوجه فرنگی غنی از مواد معدنی مختلف شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، فیبر، سدیم، گوگرد، کمی آهن، مس و روی نیز هست. کارشناسان بر طبق ۱۰ دلیل، شما را به مصرف هرچه بیشتر این ماده غذایی ترغیب می کنند:

پر از آنتی اکسیدان

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خواص آنتی اکسیدانی دارد و در مقابل اثرات مخرب رادیکال های آزاد، از سیستم ایمنی بدن نگهداری می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به افزایش جریان خون نیز کمک می کند.

مراقبت از قلب

گوجه فرنگی پر از ویتامین ث است که مانند لیکوپن خاصیت نگهداری از قلب را دارد. ویتامین ث موجود در گوجه فرنگی اثر ضد لخته شدن خون نیز دارد.

کنترل آسم

دانش پژوهان استرالیایی این‌طور ثابت کرده اند که لیکوپن و ویتامین آ موجود در گوجه فرنگی به کاهش علائم آسم ناشی از ورزش کمک می کند.

مفید برای استخوان ها

گوجه فرنگی حاوی ویتامین کا است که نقش اساسی در جلوگیری از لخته شدن خون و تقویت استخوان ها دارد. بررسی ها دانش پژوهان دانشگاه بوستون نمایش داده، کمبود ویتامین کا خود عاملی برای ابتلا به استئوآرتریت و درد مفاصل دست ها و زانوها است.

تقویت بینایی

گوجه فرنگی منبعی غنی از ویتامین های آ و ث است که به تقویت بینایی کمک می کند و از شب کوری ممانعت می کند. بررسی ها واپسین نمایش داده اند که مقدار بالای ویتامین آ در گوجه فرنگی به ممانعت از دژنراسیون ماکولا (تباهی لکه زرد، نوعی بیماری چشم) کمک می کند. همچنین گوجه فرنگی ریسک ابتلا به آب مروارید را نیز کاهش می دهد. این گیاه به علاوه از طرف دیگر پر از آنتی اکسیدان هایی مانند لیکوپن، لوتئین و زئازانتین است که از چشمان شما در طرف دیگر صدمه نور آفتاب مراقبت می کند.

مبارزه با سرطان

لیکوپن موجود در گوجه فرنگی خواص آنتی اکسیدانی دارد و در مقابل اثرات مخرب رادیکال های آزاد، از سیستم ایمنی بدن نگهداری می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی به افزایش جریان خون نیز کمک می کند

بر اساس تحقیقی که در مجله موسسه ملی سرطان آمریکا پخش شد، مصرف بیشتر گوجه فرنگی به مبارزه با سرطان پروستات کمک می کند. این گیاه ریسک ابتلا به سرطان های دیگر مانند سرطان معده، ریه، گردن رحم، دهان، گلو، روده، مری و تخمدان را کاهش می دهد. دلیل آن هم این است که گوجه فرنگی پر از آنتی اکسیدان لیکوپن است. اگر قصد دارید فایده ها ضدسرطانی گوجه فرنگی برای شما علاقه مندان بیشتر شود، آن را با روغن زیتون بپزید.

سلامت پوست

مصرف مداوم گوجه فرنگی به تمیز کردن پوست و دلچسب به نظر رسیدن آن کمک می کند. لیکوپن موجود در گوجه فرنگی که آنتی اکسیدانی قوی شمرده می شود از پوست در طرف دیگر صدمه آفتاب و کاهش حساسیت آن به اشعه فرابنفش کمک می کند. از آنجاییکه اشعه فرابنفش یکی از دلایل اصلی ایجاد چین های ریز روی پوست است. از گوجه فرنگی برای درمان آکنه و جوش و به حداقل رساندن دریچه ها بزرگ پوست نیز می توان کمک گرفت. پوره گوجه فرنگی را روی پوست تان بمالید تا درخشش آن برگردد.

کاهش سطح قند خون

گوجه فرنگی حاوی کربوهیدرات کمی است و به کاهش سطح قند خون کمک می کند. به علاوه از طرف دیگر کروم موجود در این گیاه به کنترل قند خون کمک می کند و از بالا رفتن فشارخون جلوگیری می نماید. بررسی ها نمایش داده اند که آنتی اکسیدان های موجود در گوجه فرنگی از گردش خون و کلیه ها یعنی بخش هایی از بدن که اغلب در اثر دیابت آسیب می بینند، نگهداری می کند.

افزایش کیفیت خواب

گوجه فرنگی منبع بسیار خوبی از لیکوپن و ویتامین ث است که دلیل می شود خوب بخوابید. از اینرو اگر سخت خواب دارید، به رژیم غذایی هر روزه خود گوجه فرنگی بیفزایید. آن را در سالاد یا سوپ بریزید و یا در اسموتی از آن استفاده کنید.

تسکین دردهای مزمن

به خاطر وجود عوامل ضدالتهابی مانند کاروتنوئیدها و بیوفلاوونوئیدها، گوجه فرنگی باعث تسکین دردهای مزمن می شود. کسانی که از دردهای ملایم رنج می برند معمولاً التهاب دارند. تحقیق نمایش داده است که نوشیدن یک لیوان آب گوجه فرنگی در هر روز باعث کاهش سطح TNF alpha در خون می شود که تا ۳۴ درصد دلیل التهاب است. از اینرو گوجه فرنگی برای کسانی که به بیماری قلبی، پوکی استخوان، سرطان و آلزایمر مبتلا هستند خوب است.

 


 

منبع: آوای سلامت

 

امیدواریم از خواندن مقاله “۱۰ دلیل حیرت آور برای مصرف گوجه فرنگی!” استفاده ضروری را برده باشید.

دسته‌بندی‌ها: آشپزی و تغذیه

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.