۷ گزینه غذایی سالم برای کمک به ترک سیگار!

پیرامون آشپزی و تغذیه سالم مقاله ای برای شما انتخاب کرده ایم با عنوان “۷ گزینه غذایی سالم برای کمک به ترک سیگار!” که پیشتر بدان میپردازیم.


استعمال دخانیات به اشکال مختلف، برای بیش از ۵ قرن، به یک عادت غیرقابل جایگزین برای بشر تبدیل شده است. این در حالی است که امروزه به خوبی ثابت شده که اعتیاد به دخانیات در کنار ناباروری، منجر به اختلالات در سیستم عصبی، ضعف بینایی و البته سرطان می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

با این حال مصرف منظم برخی از غذاها و نوشیدنی‌ها برای کسانی که قصد کنار گذاشتن این نوع اعتیاد را دارند، خالی از لطف نیست:

تخم آفتابگردان: تحقیقات متعدد نشان داده‌اند که مصرف دانه‌های آفتابگردان اثری مشابه اثرات تنباکو بر روی ذهن فرد می‌گذارد. همچنین این دانه‌ها باعث افزایش ترشح آدرنالین می‌شود. ویتامین‌های ب کمپلکس موجود در دانه‌های آفتابگردان به تغذیه سیستم عصبی کمک می‌کنند. البته به دلیل محتوای چربی بالا، مصرف بیش از حد این دانه‌ها توصیه نمی‌شود.

شیر: بعد از نوشیدن شیر، فرد سیگاری نسبت به سیگار بی‌میل می‌شود. همچنین زمانی که فرد به دلیل کاهش انرژی به نیکوتین اشتیاق پیدا می‌کند، پروتئین موجود در شیر می‌تواند انرژی مورد نیاز این فرد را تأمین کند. هر زمان که احساس کردید به سیگار نیاز دارید، یک جرعه شیر بنوشید و یا سراغ ماست یا پنیر بروید تا از سیگار صرف نظر کنید.

میوه‌های خشک: تمام میوه‌های خشک شده از قبیل خرما و زردآلو، به دلیل بافت غنی و عطری که دارند، می‌توانند اشتیاق به سیگار کشیدن را کاهش دهند.

بعد از نوشیدن شیر، فرد سیگاری نسبت به سیگار بی‌میل می‌شود. همچنین زمانی که فرد به دلیل کاهش انرژی به نیکوتین اشتیاق پیدا می‌کند، پروتئین موجود در شیر می‌تواند انرژی مورد نیاز این فرد را تأمین کند

آجیل: تعداد انگشت شماری از انواع آجیل مانند بادام و یا فندق، ذهن شما را از سیگار کشیدن منحرف خواهند کرد. همچنین این نوع از آجیل میان وعده‌ای بزرگ با مقادیر زیادی از مواد مغذی و پروتئین‌ها هستند.

آب: برای کسانی که سخت در تلاش‌اند تا سیگار را ترک کنند، نوشیدن آب اهمیت زیادی دارد. آب باعث می‌شود شما احساس سیری کامل کنید و تمایل به استعمال سیگار نداشته باشید. علاوه بر این، افراد سیگاری اغلب از کمبود آب رنج می‌برند و این نوشیدنی برای آن‌ها ساده‌ترین راه برای غلبه بر عواقب سیگار مانند خشکی پوست است.

موز: این میوه سرشار از ویتامین‌های ضروری و مواد معدنی است که انرژی فرد را تقویت کرده و استرس ناشی از نیاز به نیکوتین را کاهش می‌دهد.

هویج: سیگار رابطه تنگاتنگی با ابتلا به سرطان دارد. هویج نیز یک ماده ضد سرطان است. کاروتنوئیدهای موجود در هویج نه تنها به ترک سیگار کمک می‌کنند بلکه از شما در برابر سرطان نیز محافظت می‌نمایند. پس هر وقت تمایل به سیگار کشیدن داشتید، سراغ مصرف هویج بروید.


منبع: آوای سلامت

امیدواریم از خواندن مقاله “۷ گزینه غذایی سالم برای کمک به ترک سیگار!” استفاده لازم را برده باشید.

دسته‌بندی‌ها: آشپزی و تغذیه

دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما در هیچ‌جا منتشر نخواهد شد.